سفارش تبلیغ
صبا ویژن
جهان در هفته ای که گذشت (شنبه 86/2/1 ساعت 12:20 عصر)

جهان در هفته ای که گذشت

 

صدور حکم تحویل دیپلمات سابق ایرانی به آمریکا

دادگاه کیفری "وست مینستر" در لندن موافقت خود را با استرداد یک دیپلمات پیشین ایرانی به آمریکا برای محاکمه در آن کشور اعلام کرد.در صورتی که این رأی مورد تأیید مراجع تجدید نظر در دستگاه قضائی انگلستان نیز قرارگیرد، نصرت الله تاجیک، دیپلمات پیشین ایرانی، تحویل آمریکا داده خواهد شد تا به اتهام قاچاق تجهیزات نظامی محاکمه شود.نصرت الله تاجیک که در زمان ریاست جمهوری محمدخاتمی، سفیر ایران در اردن بود، همراه با همسر و دو فرزندش در شهر دورهام در شمال انگلستان اقامت دارد و مدتی نیز در سال 2004 عضو افتخاری هیئت عملی کانون مطالعات ایرانی دانشگاه دورهام بوده است.آمریکا او را متهم کرده که عضو شبکه قاچاق اسلحه است که دامنه فعالیتش، بریتانیا، هلند و ترکیه را در بر می گیرد و سعی داشته است از طریق این کشورها محموله ای از عینکهای مخصوص دید در شب را از آمریکا به ایران قاچاق کند.

 

 

آبگیری سد سیوند آغاز شد

آبگیری سد سیوند در جنوب ایران به رغم ابراز نگرانی های ناشی از تاثیرمخرب سد بر آثار تاریخی با دستور محمود احمدی نژاد آغاز شده است.به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، آبگیری سد سیوند به دستور رئیس جمهور و با حضور معاون وزیر نیرو آغاز شده است.آقای احمدی نژاد دو روز پیش در سفر دوره ای هیات دولت به استان فارس در جمع مردم مرودشت گفته بود که آبگیری سد سیوند در همین هفته آغاز خواهد شد.آبگیری سد سیوند به دلیل اعتراضات گسترده به تاخیر افتاده بود. پیش بینی می شود طی دو تا سه سال آبگیری سد کامل شود.

                                          

ایران و طاالبان ادعای آمریکا را رد کردند

طالبان در افغانستان و مقامات ایرانی، ادعای آمریکا مبنی بر ارسال اسلحه از ایران به شورشیان طالبان را رد کرده اند.روز پنجشنبه (19 آوریل) شورای رهبری طالبان با انتشار اعلامیه ای، هرگونه دریافت کمک از سوی دولت ایران را تکذیب کرد.مقامات آمریکایی، در هفته اخیر دوبار از پیدا شدن اسلحه ساخت ایران در ولایت آشوب زده قندهار افغانستان سخن گفتند.سفیر ایران در کابل نیز، با رد این ادعا، گفته است این موضوع "هیچگونه سند و مدرکی ندارد" و "بر اساس یک تصور ذهنی" مطرح شده است.

 

 

استقبال از طرح ملاقات نمایندگان مجلس ایران وآمریکا

در پی ابراز تمایل برخی نمایندگان کنگره آمریکا برای گفتگوی رو در رو با اعضای مجلس شورای اسلامی، یک مقام بلندپایه وزارت خارجه آمریکا از چنین ایده ای استقبال کرده است.برخی نمایندگان کنگره آمریکا طی چند هفته گذشته خواستار ملاقات با همتایان ایرانی خود شده اند. از جمله تام لانتوس، رئیس کمیته امور بین الملل مجلس نمایندگان آمریکا، از مدت ها پیش اعلام کرده بود که مایل به سفر به ایران و ملاقات با نمایندگان مجلس ایران است.واکنش مقام های ایرانی به تمایل این گروه از نمایندگان کنگره آمریکا ضد و نقیض بوده است. برخی با آن مخالفت کرده اند اما وزارت خارجه ایران می گوید چنین درخواستی را، اگر مطرح شود، بررسی خواهد کرد.به رغم مخالفت هایی که دولت جورج بوش با سفر چند هفته پیش نانسی پلوسی به سوریه داشت، بنظر می رسد که کاخ سفید از تماس نمایندگان کنگره با اعضای مجلس ایران حمایت می کند.

 

تایید راه اندازی بیش از 1300 سانترفیوژ

آژانس نظارت اتمی سازمان ملل متحد نصب 1300 سانتریفوژ در تاسیسات اتمی نطنز و آغاز فرآیند غنی سازی اورانیوم در آنجا توسط ایران را تایید کرده است.آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت که هشت آبشار سانتریفوژ، ماشینی که گاز اورانیوم را به مواد غنی شده بدل می کند، اکنون در نطنز فعال شده است.محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران، پیشتر در ماه جاری اعلام کرده بود که نطنز آماده غنی سازی اورانیوم در مقیاس صنعتی است؛ با این حال آن اعلام  با تردیدهایی از سوی کارشناسان روبرو شد.فعال شدن بیش از 1300 سانتریفوژ در نطنز در نامه ای محرمانه که توسط اولی هینونِن، دبیر بخش پادمان آژانس، نگاشته شده تایید شده است.

 

آثار ایرانی در قدیمی ترین بازار هنر جهان

چهل و یکمین نمایشگاه آرت کولون (Art Cologne) یکی از بزرگترین نمایشگاههای بین المللی ارائه کننده آثار هنری جهان در شهر کلن آلمان آغاز به کار کرد.در این نمایشگاه که در دو تالار دوطبقه بزرگ برگزار شده، حدود 190 گالری برگزیده، آثار هنرمندان جهان اعم از نقاشی، عکاسی، هنرهای تجسمی و هنرهای چند رسانه ای (مالتی مدیا) از بیش از چهل کشور دنیا را در معرض نمایش و فروش قرار داده شده اند. نمایشگاه آرت کولون امسال برای اولین بار در فصل بهار برگزارمی شود. در این نمایشگاه تنها آتلیه هایی اجازه حضور می یابند که از ماهها قبل از برگزاری، تقاضای شرکت در این نمایشگاه داده و توسط هیئتی از متخصصان و هنرشناسان انتخاب شده اند.

 

شهروند مفقود آمریکایی و ....

در پی انتشار گزارشهایی حاکی از اینکه شهروند مفقود شده آمریکایی در ایران در واقع به دست مأموران ایرانی دستگیر شده است، سخنگوی دولت ایران این گزارشها را تکذیب کرد و گفت که مقامات ایرانی همچنان به دنبال یافتن سرنخها و اطلاعاتی از این شهروند آمریکایی هستند. رابرت لوینسون، مأمور سابق پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) ماه مارس گذشته در پی سفر به جزیره کیش در جنوب ایران ناپدید شد؛ دولت آمریکا اعتقاد دارد که وی همچنان در ایران است و مقامات ایرانی همواره اعلام کرده اند که هیچ اطلاعی از سرنوشت او ندارند.به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، رابرت لوینسون از طریق امیرنشین دوبی به جزیره کیش سفر کرده و پیش از سفر نیز با کنسولگری آمریکا در دوبی تماس داشته است.سفر به جزیره کیش حتی برای شهروندان آمریکایی نیازی به اخذ روادید از کنسولگری ایران ندارد.

 

حافظ به روایت کیارستمی

بعد از حافظ به روایت غنی، خانلری، شاملو، سایه و....این بار روایت جدید و کاملا متفاوتی از حافظ به روایت عباس کیارستمی کارگردان سینما منتشر شده است.کیارستمی که سال هاست در حوزه سینما فعالیت می کند، عکاسی زبردست و هنرمند نیز هست و در حوزه شعر نیز طبع آزمایی کرده و کتاب شعری هم دارد. اما او این بار به غزلیات حافظ روی آورده است. کتاب با نقل قولی از آرتور رمبو آغاز می شود: "باید مطلقا مدرن بود" و ظاهرا کیارستمی مدرن و ساده بودن را می پسندد.حافظ به روایت کیارستمی با حافظ هایی که تاکنون به تصحیح یا به انتخاب ادیب یا شاعری منتشر شده، کاملا متفاوت است. نگاه جزیی نگر و ساده کن کیارستمی از میان غزلیات حافظ به انتخاب تک مصرع های مستقل بسنده کرده و برای جلوگیری از خواندن آنها با وزن و قافیه و آهنگ، آنها را تقطیع و نقطه گذاری کرده است.

 

ایران قتل کامیونداران در عراق را محکوم کرد

ایران قتل چند کامیوندار ایرانی در عراق را محکوم کرده و وزیر خارجه از احتمال آزادی دیپلمات های بازداشتی در اربیل خبر داده است. روز دوشنبه، 16 آوریل، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی قتل پنج کامیوندار ایرانی را که هنگام حمل سوخت از ایران به عراق در شمال این کشور هدف حمله قرار گرفتند و به قتل رسیدند به شدت محکوم کرد و آن را اقدامی "جنایتکارانه و ضد اسلامی" خواند.به گفته سخنگوی وزارت خارجه این پنج نفر در شهر بعقوبه به قتل رسیده اند.روز گذشته گزارش شد که ماموران عراقی اجساد شش راننده تانکر نفتکش را که ظاهرا در حمله مهاجمان ناشناس کشته شده بودند در نزدیکی شهر خانقین، واقع در شمال استان دیاله و نزدیک مرز ایران و عراق، یافته اند.

 

دانشگاه ویرجینیا و....

حداقل ۳۱ نفر توسط یک فرد مسلح در دانشگاه فنی ویرجینیای آمریکا کشته و ۱۰ نفر دیگر نیز زخمی شده اند.پلیس می گوید دو حادثه جداگانه تیراندازی در دانشگاه رخ داده، اولی در خوابگاه دانشجویان و دیگری در ساختمان دانشکده مهندسی دانشگاه ویرجینیا. گفته شده که فاصله زمانی دو حادثه تیراندازی، دو ساعت بوده است.مقامات آمریکایی می گویند که مرگبارترین واقعه تیراندازی در سیستم آموزشی آمریکا است.جورج بوش، رییس جمهوری آمریکا در واکنشی گفته است که از این حادثه وحشت زده شده است.

 

گروه صدر از دولت عراق خارج شد

وزرای طرفدار مقتدی صدر، روحانی جوان شیعه عراق از ترکیب دولت عراق خارج شده اند. این اقدام به منظور وارد کردن فشار بر دولت این کشور برای تعیین یک مهلت زمانی برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق صورت گرفته است.گروه طرفدار مقتدی صدر در دولت عراق 6 وزیر و در مجلس ۲۷۵ نفری این کشور 32 نماینده دارد.نوری المالکی، نخست وزیر عراق از پذیرش خروج وزرای وابسته به گروه مقتدی صدر خودداری کرده و گفته است که این مساله به برخی شرایط وابسته است .حضور گروه طرفدار مقتدی صدر در دولت عراق، برای نوری المالکی، نخست وزیر این کشور بسیار مهم است. خبرنگار بی بی سی در بغداد می گوید که خروج این وزرا از دولت عراق، باعث سقوط دولت نوری المالکی نخواهد شد اما فشارها بر دولت وی را افزایش خواهد داد.

 

انتخابات ریاست جمهوری ترکیه

پارلمان ترکیه روند انتخاب رئیس جمهور آینده کشور را شروع کرده و در ده روز آینده درخواست کاندیداها برای احراز این پست را می پذیرد.پارلمان ترکیه در کنترل حزب رجب طیب اردوغان، نخست وزیر این کشور است که گزارش هایی مبنی بر تمایل وی برای کاندیدا شدن در فرایند انتخاب رئیس جمهور، تنش هایی را در صحنه سیاسی ترکیه ایجاد کرده است. آقای اردوغان هنوز اعلام نکرده آیا داوطلب پست ریاست جمهوری خواهد بود یا نه. چشم انداز کاندیدا شدن آقا ی اردوغان برای این سمت، موجب نگرانی سکولارهای ترکیه که خواهان جدایی دین از سیاست هستند شده است.

 سهمیه بندی یا.... بنزین

غلامعلی حداد عادل، رییس مجلس ایران هرگونه تاخیر در سهمیه بندی بنزین را رد کرده و گفته است دولت موظف است بر اساس قانون مصوب مجلس، سهمیه بندی بنزین را از اول خرداد آغاز کند.این در حالی است که غلامحسین الهام، سخنگوی دولت ایران در روزهای اخیر در مورد اجرای طرح سهمیه بندی بنزین ابراز تردید کرده بود.آقای حداد عادل روز چهارشنبه، 29 فروردین در نشست علنی مجلس گفت که اگر نظر سخنگوی دولت، نظر رییس جمهوری هم باشد، باید به دولت در این مورد تذکر داده شود.رییس مجلس ایران گفته است که دولت ایران باید از فروردین سال گذشته خود را برای سهمیه بندی بنزین آماده می کرد.

 

اطلاعات ایران و اسراییلی ها و...

سازمان امنیت داخلی اسرائیل ایران را متهم کرده است سعی دارد اسرائیلی های ایرانی الاصل را که به این کشور سفر می کنند برای مقاصد جاسوسی استخدام کند.سازمان امنیت داخلی اسرائیل موسوم به "شین بت" در بیانیه ای گفت که ماموران سازمان اطلاعات ایران که در پوشش کارمندان کنسولگری ایران در ترکیه فعالیت می کنند در چندین مورد به اسرائیلی هایی که در استانبول برای گرفتن گذرنامه ایرانی مراجعه می کنند پیشنهاد کار به عنوان جاسوس داده اند.دولت ایران هنوز واکنشی به این اتهام نشان نداده است.رادیوی ارتش اسرائیل به نقل از یک افسر شین بت گفت که سازمان او حداقل ده مورد تلاش ایران برای استخدام اسرائیلی ها طی دو سال گذشته را کشف کرده است.

 

 

انتخابات ریاست جمهوری فرانسه و ایران

کاندیداهای اصلی انتخابات فرانسه گفته اند با تحریم های شدیدتر علیه ایران موافقند اما هشدار داده اند که اقدام نظامی علیه این کشور می تواند عواقب جدی برای منطقه خاورمیانه در پی داشته باشد.کاندیداهای ریاست جمهوری فرانسه این هفته در پاسخ به سوالات یکی از روزنامه های فرانسوی همچنین گفته اند به تحریم های گسترده تر علیه سودان رای مثبت می دهند تا بحران دارفور سریع تر حل شود.در حالی که مسائل داخلی محور رقابت های انتخاباتی فرانسه بوده، پاسخ کاندیداهای ریاست جمهوری به این سوالات، فرصت نادری برای رای هندگان فراهم آورده که آنها از مشی سیاست خارجی داوطلبان و این که رییس جمهور بعدی با مسائل جهانی احتمالا چگونه برخورد خواهد کرد، آگاه شوند.در فرانسه، سیاست خارجی، طبق سنت، حوزه خاص رییس جمهور است؛ فردی که فرماندهی کل ارتش این کشور را نیز برعهده دارد.

 

جنگ ایران و اردن از نوع فوتبال

پیروزی امید ایران برابر اردنتیم فوتبال امید ایران در رقابت های مقدماتی المپیک موفق شد با سه گل میزبان خود تیم اردن را شکست دهد تا همچنان به صعود امیدوار باشد.در این دیدار که چهارشنبه شب در ورزشگاه ملک عبدالله در امان برگزار شد، حسین کعبی (36)، وحید امرایی (80) و مهرداد اولادی (85) برای ایران گلزنی کردند.تیم ایران با این پیروزی پنج امتیازی شد و با تفاضل گل بهتر نسبت به تیم استرالیا در رده دوم گروه خود چین قرار گرفت<**ادامه مطلب...**>





لیست کل یادداشت های این وبلاگ ?
 
  • بازدیدهای این وبلاگ ?
  • امروز: 4 بازدید
    بازدید دیروز: 1
    کل بازدیدها: 3024 بازدید
  • درباره من

  • فناوری اطلاعات
    مرتضی
    من دانشجوی فناوری اطلاعات هستم و به سیاست و مسایل سیاسی علاقه مندم وبه همین دلیل این وبلاگ رو زدم
  • فهرست موضوعی یادداشت ها
  • اشتراک در خبرنامه
  •